Publikationer

  • Arnqvist, Anders

    Pedagogiskt arbete: Enhet och mångfald

    2014.

  • Arnqvist, Anders

    Forskning om yngre barns läs- och skrivlärande

    Ingår i Pedagogiskt arbete, 2014.

  • Arnqvist, Anders

    Barn i förskolan. Från ramsor till bokstäver.

    Ingår i Att bli förskollärae, 2014.

  • Arnqvist, Anders

    Kvantitativa data exemplet barns läsande

    Ingår i Förskollärarens metod och vetenskapsteori, 2013.

  • Arnqvist, Anders

    Barns utveckling och lärande - en kunskapsöversikt

    Ingår i I rättan tid? Om ålder och skolstart, 2010.

  • Arnqvist, Anders

    Läs- och skrivutveckling i förskoleklass

    Ingår i Lagarbete och tidig läs- och skrivutveckling, 2003.

  • Arnqvist, Anders

    Linguistic games as a way to introduce reading and writing in preschool groups

    Ingår i Childhood Education, s. 356-367, 2000.

  • Arnqvist, Anders; Blossing, Ulf

    Skolutveckling på vetenskaplig grund

    Ingår i Forskning om undervisning och lärande, s. 19-, 2012.

  • Arnqvist, Anders; Karlsson, Peter; Dahlin, Bo; Pérez Prieto, Héctor et al.

    Kapet: Karlstads universitets pedagogiska tidskrift

    Ingår i Kapet, 2005.

  • Arnqvist, Anders; Malmberg, Kristina

    Ledning i förskolan: Villkor och uttryck

    Gleerups Utbildning AB, 2019.

  • Bergh, Andreas; Rosén, Maria

    De villkorade utbildningskvaliteterna

    Ingår i Yrkesmänniskan i den kapitaliserade välfärden, s. 157-178, 2019.

  • Edqvist, Elisabet

    Rektorsprogrammet: förväntningar och lärande

    Ingår i Ledarskap i centrum, s. 185-200, 2018.

  • Forsberg, Eva; Nestor, Bo; Svedberg, Lars

    Epilog

    Ingår i Rektorn, skolchefen och resultaten: mellan profession och politik, 2014.

  • Malmberg, Kristina; Andersson, Inger M

    Att stödja eller styra med kompetensutveckling - det är frågan: En extern utvärdering av utbildningsinsatser inom området språk-, läs- och skrivutveckling vid fem lärosäten 2006-2008

    2011.

  • Nestor, Bo; Weinholz, Stefan; Magnusson, Mikael

    Kommunikation, ledning och samverkan mellan rektorer och skolchef/närmaste chef i en mål- och resultatstyrd grundskola: Resultat från en webbenkät riktad till kommunala skolchefer och/eller grundskolerektorers närmaste chef. En delstudie inom forskningsprojektet "Skolchefers förändrade ledningsuppdrag i den nya mål- och resultatstyrningen".

    2013.

  • Nestor, Bo; Weinholz, Stefan; Magnusson, Mikael

    Kommunikation och samverkan mellan dig (rektor) och närmaste chef i en mål- och resultatstyrd grundskola: Resultat från en webbenkät riktad till kommunala grundskolerektorer. En delstudie inom forskningsprojektet "Skolchefers förändrade ledningsuppdrag i den nya mål- och resultatstyrningen".

    2013.

  • Nordholm, Daniel; Arnqvist, Anders; Nihlfors, Elisabet

    Principals´ emotional identity: the Swedish case

    Ingår i School Leadership and Management, 2020.

    Open access
  • Thelin, Katina

    Att skapa förutsättningar för utveckling

    Ingår i Didaktisk utvecklingsdialog., 2019.

  • Thelin, Katina

    Idéstyrningens etiska dilemman

    Ingår i Etiska perspektiv på skolledares arbete, s. 99-110, 2017.

  • Thelin, Katina

    Skolutveckling utifrån ett lärande organisations-perspektiv

    Ingår i Med ansiktet vänt mot Europa, 2011.